Výzva FinQ Centra na prihlasovanie reformných škôl do programu FinQ
(školy v postupnom zavádzaní nového ŠVP)

PREČO SA ZAPOJIŤ DO PROGRAMU FinQ?

Čo je program FinQ?

Program FinQ je inovatívnym a systémovým riešením rozvoja funkčnej gramotnosti žiakov, najmä v oblasti rozvoja prierezových gramotností (finančná, občianska, digitálna, environmentálna a pod.). Uvedomujeme si dôležitosť reformných krokov v slovenskom školstve realizovaných cestou kurikulárnej reformy, a preto kladieme dôraz na rozvoj kľúčových kompetencií pre 21. storočie a podporu kritického myslenia. FinQ má ambíciu podporovať systémové myslenie pedagógov a žiakov; komunikačné, poznávacie, logické, sociálne kompetencie a kompetencie osobnostného rozvoja. Problematika finančnej kultúry je začlenená do rôznych vyučovacích predmetov, nie je potrebné vytvárať žiadny predmet navyše.

Program FinQ prináša komplexné metodické a podporné materiály pre pedagógov a žiakov a zaujímavé dáta vplyvu rozvoja finančnej kultúry na čitateľskú gramotnosť, kritické myslenie a kreativitu žiakov. Program FinQ je úspešne overený v praxi; v súčasnosti prebieha jeho implementácia na 210 školách na Slovensku, ku ktorým sa od septembra 2024 pridáva ďalšia stovka škôl.

Mám záujem

FinQ učí rozmýšľať

Program FinQ podporuje rozvoj kritického a systémového myslenia žiakov. Žiaci dokážu dôslednejšie premýšľať ako funguje a aký význam má svet financií. Naučia sa uvažovať v súvislostiach a vyhýbať sa nekritickému preberaniu jednostranných názorov v ich každodennom živote. Cieľom programu FinQ je, aby žiaci rozvíjaním kompetencií a všetkých foriem myslenia dokázali pochopiť potrebu a kontext finančného vzdelávania, zaujať stanovisko k reálnym situáciám spojeným s finančnou kultúrou a správne sa rozhodovať. FinQ program je rozšírený aj o kontext občianskeho vzdelávania v európskom priestore, podporou občianskeho, právneho a ekonomického povedomia žiakov.

 

PaedDr. Erika Fabiánová, riaditeľka ZŠ Pionierska Rožňava (škola zapojená do FinQ programu od šk. roka 2021/2022):
„Jednou z priorít našej školy je, že učíme žiakov životným zručnostiam s dôrazom na individuálne potreby a potenciál každého žiaka. FinQ poskytuje žiakom príležitosti na praktické učenie prostredníctvom simulácií a reálnych projektov, čo im umožňuje aplikovať teoretické poznatky v praxi. Veríme, že táto forma učenia nielen zvyšuje motiváciu žiakov, ale aj posilňuje ich dôveru v schopnosti robiť informované rozhodnutia v oblasti financií.“

Mám záujem

Čo prináša program FinQ žiakom?

  • odklon od memorovania - konkretizáciu abstraktného učiva a jeho využitie v reálnom živote
  • priestor na diskusiu, vyjadrenie vlastného názoru, kreativitu a myslenie
  • spôsob učenia, ktorý ich baví
  • rast motivácie vzdelávať sa
  • rovnaké šance pre všetkých byť úspešnými – program funguje ako vyrovnávajúci prvok a vytvára vhodné prostredie na kvalitné vzdelávanie všetkých žiakov

Čo prináša program FinQ učiteľom?

  • kvalitné metodické listy pre učiteľov a pracovné listy pre žiakov
  • rozvoj profesijných kompetencií v programe inovačného vzdelávania
  • akčný prístup vo vyučovaní
    (využívaný pri rozvoji kritického a systémového myslenia žiakov)
  • univerzálnosť programu – aplikovateľný vo všetkých predmetoch, bez potreby vytvárania nového predmetu
  • spôsob výučby, ktorý učiteľov na škole vedie k spolupráci

PaedDr. Erika Fabiánová, riaditeľka ZŠ Pionierska Rožňava (škola zapojená do FinQ programu od šk. roka 2021/2022):
„Implementácia programu FinQ obohacuje naše vzdelávacie aktivity a prispieva k úspešnej implementácii kurikulárnej reformy. Program FinQ sa zameriava na rozvoj finančnej gramotnosti a kompetencií našich žiakov, čo považujeme za zásadný krok v príprave ďalších generácií. Skvelé je, že pre využitie FinQ sme nemuseli vytvárať samostatný predmet. Vzdelávací portál umožňuje mojim kolegom dostať sa k databáze metodických listov pre učiteľov a pracovných listov pre žiakov podľa predmetov aj vzdelávacích oblastí. Pracovné listy sú zostavené tak, že v sebe zahŕňajú informácie z viacerých predmetov, čo je jednou z našich priorít v reforme.“